{marging: 50%;}<\h1>

Social Communities


Om de omschrijving compleet te maken is het belangrijk eerst het verschil tussen de twee te beschrijven. Social networks werken op basis van verbintenissen die zeer algemeen en niet themagebonden hoeven te zijn. Op sociale netwerken connect je bijvoorbeeld met een vriend die compleet andere interesses heeft dan jij. Social communities zijn altijd gebaseerd op basis van een gedeeld thema. De leden zijn dus aan elkaar gebonden door bijvoorbeeld een gedeelde interesse. Grofweg zijn Social communities en sociale netwerken internetsites waar bezoekers zich kunnen registreren om een profiel van zichzelf aan te maken. Deze bezoekers kunnen vervolgens netwerken met de andere gebruikers en ze kunnen vaak gebruik maken van bepaalde opties die zijn toegespitst op het onderwerp van de website.
Een Social community is dus een omgeving waar website bezoekers met elkaar kunnen communiceren over een bepaald onderwerp wat voor hun vaak belangrijk is. Personen die erg actief zijn op social communities gebruiken dit vaak als verlengstuk op hun hobby, passie of sociaal leven. Deze websites worden niet gebruikt als vervanging zoals vaak verwacht wordt, maar als uitbreiding. Communities zijn daarom vaak intensiever in gebruik, doch kleiner qua omvang, dan de massale social networks.
Doorgaans treedt er door meer interactie binnen een social network of community een sneeuwbaleffect op, aangezien mensen afkomen op mensen. Interactie trekt interactie aan. Als website bezoekers merken dat er veel interactie optreedt binnen een omgeving, worden ze vaak vanzelf aangestoken om ook gezellig mee te doen. Dit zijn een van de grondbeginselen van sociologie zoals we dat al jaren kennen. Deze constatering versterkt dan ook de opvatting dat social media en social networks/communities zeer direct gekoppeld kunnen worden aan het gedrag, de sociologie van de mens.

Voorbeelden social communities
Sociale netwerken privé:

Sociale netwerken zakelijk:

Communities: