Om de omschrijving compleet te maken is
het belangrijk eerst het verschil tussen de twee te beschrijven. Social
networks werken op basis van verbintenissen die zeer algemeen en niet
themagebonden hoeven te zijn. Op sociale netwerken connect je bijvoorbeeld met
een vriend die compleet andere interesses heeft dan jij. Social communities
zijn altijd gebaseerd op basis van een gedeeld thema. De leden zijn dus aan
elkaar gebonden door bijvoorbeeld een gedeelde interesse. Grofweg zijn Social
communities en sociale netwerken internetsites waar bezoekers zich kunnen
registreren om een profiel van zichzelf aan te maken. Deze bezoekers kunnen
vervolgens netwerken met de andere gebruikers en ze kunnen vaak gebruik maken
van bepaalde opties die zijn toegespitst op het onderwerp van de website.
Een Social community is dus een
omgeving waar website bezoekers met elkaar kunnen communiceren over een bepaald
onderwerp wat voor hun vaak belangrijk is. Personen die erg actief zijn op
social communities gebruiken dit vaak als verlengstuk op hun hobby, passie of
sociaal leven. Deze websites worden niet gebruikt als vervanging zoals vaak
verwacht wordt, maar als uitbreiding. Communities zijn daarom vaak intensiever
in gebruik, doch kleiner qua omvang, dan de massale social networks.
Doorgaans treedt er door meer
interactie binnen een social network of community een sneeuwbaleffect op,
aangezien mensen afkomen op mensen. Interactie trekt interactie aan. Als
website bezoekers merken dat er veel interactie optreedt binnen een omgeving,
worden ze vaak vanzelf aangestoken om ook gezellig mee te doen. Dit zijn een
van de grondbeginselen van sociologie zoals we dat al jaren kennen. Deze
constatering versterkt dan ook de opvatting dat social media en social
networks/communities zeer direct gekoppeld kunnen worden aan het gedrag, de
sociologie van de mens.
Voorbeelden social communities
Sociale netwerken privé:
Sociale netwerken zakelijk:
Communities: