Met social events bedoelt men het
gebruik van social media om een event te boosten, na te bespreken en
versterken. Voordat een evenement begint (wat meestal al een erg sociale
gelegenheid is) hebben de bezoekers of geïnteresseerden al de mogelijkheid om
met elkaar te praten over (onderdelen van) het evenement. Vaak is het ook
mogelijk om na afloop een reactie te kunnen geven op een speciale website
pagina.
Elk evenement is sociaal, maar wat we
bedoelen zijn websites of webpagina's die het mogelijk maken voor bezoekers om
eenvoudig op sociale wijze met evenement informatie om te gaan. Dat betekent
dat er gediscussieerd kan worden over de evenementen. Zowel vooraf als
achteraf, en dat men in zijn of haar netwerk duidelijk kan maken wat er gebeurd
op het congres.
Het mooie aan websites die op een
sociale wijze faciliteren om met evenementen om te gaan is dat ze veel
bezoekers al bij elkaar brengen lang voordat het echte evenement gaat beginnen.
Hierdoor gaat het evenement meer leven bij deze personen waardoor ze nog
''socialer'' worden over dit onderwerp. De toepassingen van social media binnen
events zijn grofweg op te delen in drie onderdelen:
- Social media toepassingen VOOR het event
- Social media toepassingen TIJDENS het event
- Social media toepassingen NA het event
Voorbeelden
van social events
VOOR evenementen:
- Hanteren van een Twitter hashtag om te zorgen
voor extra bekendheid.
- Oprichten 'social' website voor het congres,
waar men ook widgets etc. kan downloaden.
- Het aanmaken van een 'social' aanmeldpagina
zoals Meetup.com.
- Het verkrijgen van online PR op blogs etc.
- Het plaatsen van eventaankondigingen op
sociale netwerken als Linkedin en Facebook.
- Zet diverse social media accounts op voor het
event (Linkedin/Twitter/Facebook).
TIJDENS evenementen:
- Hanteer dezelfde hashtag om verslag te doen
- Maak gebruik van een lifestream die wordt
aangeboden via sociale media.
- Laat bloggers live bloggen op je event.
- Zorg voor een backchannel waarop bezoekers
kunnen interacteren.
NA evenementen:
- Zet presentaties op Slideshare en deel ze met
de omgeving.
- Bespreek het event na op sites als Meetup.com.
- Zorg voor online PR na het congres.
- Vraag de aanwezigen via social media kanalen
om feedback.
- Manage en behoud de community die is ontstaan
rondom de social media accounts op voor het event (Linkedin/Twitter/Facebook).