Social E-commerce is het online
winkelen naar producten en daarbij gebruik makende van opties waarmee sociale
doeleindes bereikt worden. Dat betekent in simpele taal dat men online winkelt
naar een product en dat men er met andere personen over wil discussiëren. Vaak
is men bang voor cognitieve dissonantie (het
verschijnsel waarbij de klant vlak na het aanschaffen zijn aankoop al weer
ongedaan wil maken. Ook wel “Een kat in de zak kopen”.) en men wilt toetsen
binnen sociale kringen of de aankoop wel een goed idee is.
Social E-commerce voorziet in de
behoefte om op eenvoudige wijze te kunnen communiceren met personen die ook
interesse hebben in een product, of die zelfs al tot aankoop over zijn gegaan.
Wanneer webwinkels hier op effectieve wijze gebruik van maken stimuleert dit de
tijd die een website bezoeker op de website doorbrengt en daarnaast geeft het
meer vertrouwen. Aan de andere kant worden de producten waar consumenten
slechte ervaringen mee hebben negatief benadrukt, wat voor de webwinkeliers een
slecht bijeffect is. Echter, op de lange termijn is het sowieso belangrijk om
de juiste kwalitatieve producten te verkopen, dus deze ontwikkeling is alleen
maar positief. Het dwingt de webwinkelier om beter met kwaliteit om te gaan.
Het voordeel voor de webwinkelier is dat hij door deze opties aan te bieden
meer websitebezoekers zal krijgen die elkaar naar de website uitnodigen. Dat
scheelt dus investeringen in marketing.
In de toekomst zal het online winkelen
naar verwachting steeds uitgebreider gaan worden. Social e-commerce zal
vermoedelijk steeds transparanter worden en dit dwingt fabrikanten om de
kwaliteit hoog te houden en de verwachting van de klant te doen uitkomen.
Voorbeelden
van social e-commerce